19 mars 2012

Beckmans!

Idag har jag varit begravd i tankar om framtiden. Vad jag ska göra. Jag vill plugga. Det är ett som är säkert. Jag har nog kammat igenom hela Sverige nu efter designutbildningar som inriktar sig på grafisk design. De flesta skolorna i Stockholm kostar ett par hundra lax. De där fina - och jag har ärligt inte lust att punga ut mer studielån än vad jag redan har gjort och jag har ingen lust att flytta till Malmö eller någon annanstans. Men då har såklart mina valmöjligheter minskat en del.


Det som återstår i Stockholm och är inom högskolan är Konstfack och Beckmans Designhögskola. Dem är gratis. Jag har bestämt att jag ska gå in för att komma in på Beckmans. Den verkar rätt för mig. Så nu är det dags att sätta igång med arbetsproverna! Jag försöker se det som en kul grej annars blir jag uppstressad och gör säkert bara en sämre jobb då. Och jag intalar mig själv att det inte är en katastrof om jag inte kommer in. För då kan jag söka nästa år. Under tiden kan jag passa på att gå några kurser och få mer kött på benen. De skrev dessutom att det var en merit om man hade gått någon förberedande konstnärlig kurs innan. Men det skadar inte att försöka iår!

Här arbetsproverna för iår. Vilken tycker ni verkar roligast?

Uppgift 1. Illustration
Skapa en visuell berättelse utifrån ditt hem. Illustrera på valfritt sätt (teckning,
collage etc.)

Uppgift 2. Typografi
Typografera följande citat av Yoko Ono:
All my concerts had no sounds in them; they were completely silent.
People had to make up their own music in their minds!
(Yoko Ono är aktuell med en utställning på Moderna museet sommar.)

Uppgift 3. Design
Skapa ett designkoncept för OS i London 2012.
Ta fram en grafisk profil inklusive logotyp, typografi, färgställning och applicera
på enheter du väljer själv.

Uppgift 4. Kommunikation
Gör en kampanj med nytänkande valfria kommunikationskanaler för att locka
fler besökare till Hallwylska museet i Stockholm. I kampanjen ska ingå en viral
reklamfilm. Gör en story board på 12 bilder som beskriver filmen och/eller en
quicktime film.

Uppgift 5. Kommunikation
I västvärlden är all mat som går till spillo ett stort problem. Undersök detta och
föreslå en kommunikationskampanj som syftar till att förändra beteendet hos unga
vuxna. Kampanjen ska omfatta idéer för viral marknadsföring, en app samt en
annons som sammanfattar budskapet. Uppdragsgivare är Livsmedelsverket.

6. Fri obligatorisk uppgift
Bifoga tre exempel på vad du gjort tidigare. Det kan vara foto, illustration, film
eller grafisk formgivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad då blir jag glad!